کشکول من
نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/۳۱
 سایت پارلمان نیوز که در سال 88 از سایت های اصلی سبزهای فتنه گر و زیر نظر فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هشتم محسوب می شد، در گزارش روز قدس آن سال نوشته است:
 
« از ساعتی پیش رئیس جمهور سابق و همیشه محبوب کشورمان، سید محمد خاتمی در میان هزاران نفر از مردم حامی جنبش سبز در مسیر خیابان حجاب به سمت میدان فلسطین حاضر شد. نکته جالب آنکه مردم حامی جنبش سبز در پاسخ به بلندگوها که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را سر می‌دادند یکصدا و با صدایی بسیار بلند شعار مرگ بر روسیه را سر می‌دادند. خبرهای رسیده از راهپمایی امروز تهران حاکی از آن است که مهدی کروبی نیز در میان استقبال پرشور مردم و در میان حلقه‌ای که مردم برای جلوگیری از هرگونه تعرضی به دور او زده‌اند از میدان هفت‌تیر به سمت دانشگاه تهران در حال حرکت است.»
نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/٢٩
 
مشارکت بالای 100% در برخی صندوق های انتخابات ریاست جمهوری 92/ در برخی صندوق‎ها رای روحانی 100 % بوده است/
انتشار گزارش تفصیلی عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که هفته گذشته منتشر شده نشان می دهد، بسیاری از مسایل سخیفی که مدعیان تقلب در انتخابات 88 مطرح کردند تا بوسیله آن تقلب در انتخابات را ثابت کنند، در انتخابات سال 92 نیز عینا تکرار شده اما با توجه به آنکه نامزد مورد نظر این جریان در انتخابات توانست پیروز شود، هیچ گاه این موارد به عنوان نشانه های تقلب در انتخابات اخیر مطرح نشده است
نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/٢٢
در مراسم افطاری اصلاح طلبان با رییس جمهور کسانی دعوت شده بودند که در کارنامه آنها اقدامات ساختارشکنانه پر رنگی از جمله تحصن در مجلس ششم، امضای نامه توهین آمیز جام زهر به رهبر انقلاب، اتخاذ مواضع ضد نظام جمهوری اسلامی و حضور در زندان و... به چشم می خورد. از جمله دونفر از اعضای نهضت آزادی همان گروهکی که امام خمینی (ره) در بهمن 66 خطاب به وزیر کشور وقت علی اکبر محشتمی پور درباره آن نوشتند که خطرشان از منافقین هم بیشتر است امام می نویسند:
«آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می‏دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به امریکا است، و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.»
 
امام در ادامه می نویسند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین (این فرزندان عزیز مهندس بازرگان) بیشتر و بالاتر است. «نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده‏اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی‌الموالی امیر‌المؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللَّه- تخطئه [نمایند]، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است. نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‏اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‏گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.» (صحیفه امام، جلد 21، صفحات 481 و 482)
نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/٢۱

انواع گوناگونی‌های ژنتیکی که در ژنتیک قانونی استفاده می شود

چند خصوصیت و ویژگی در ژن‌ها و کروموزم‌ها است که متخصصان ژنتیک قانونی می‌توانند با استفاده از آن‌ها DNA دو فرد را از هم متمایز کنند. این گوناگونی‌های ژنتیک شامل تکراری‌های متوالی کوتاه (STR)، کروموزوم Y و DNA میتوکندریایی است.

تکرارهای متوالی کوتاه (STRs)

یک تکرار متوالی کوتاه یا STR محلی در DNA است که حاوی قطعات کوتاهی از DNA (ردیف‌های ۴ تا ۱۰ نوکلئوتیدی که معمولاً STR‌های حاوی توالی‌های ۴ نوکلئوتیدی برای امور قانونی استفاده می‌شوند) است که پشت سر هم تکرار شده‌اند. تعداد این تکرارها در افراد مختلف متفاوت است. این توالی‌های تکراری ژن نیستند و باعث تولید پروتئین نمی‌شوند بنابراین موضوع غالب یا مغلوب بودن در این‌ها مطرح نیست. در یک فرد هر دو آلل‌ مادری و پدری یک جایگاه STR همتا وجود دارند. اگر آلل‌های مادری و پدری یک STR خاص متفاوت باشند، شخص از نظر آن STR هترولوگ و اگر یکسان باشند شخص همولوگ است. تفاوت‌ قابل تعیین در آلل‌های یک STR به خاطر تفاوت‌ اندازه آلل‌ها است که ناشی از تفاوت در تعداد تکرار‌های چها نوکلئوتیدی می‌باشد. STRهایی که در ژنتیک قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرند آن‌هایی هستند که تنوع و اختلاف در آن ها بسیار بالاست. STRهایی که برای تعیین هویت DNA به کار می‌روند همه دارای تفرق وجدا شدگی غیروابسته به هم در هنگام میوز هستند؛ زیرا یا در کروموزوم‌های مختلفی هستند، و یا در مکان‌های بسیار دور در روی یک کروموزوم قرار دارند (که در اثر پدیده کراسینگ اور از هم جدا می‌شوند). بنابراین احتمال آن که شخصی دارای یک مجموعه آلل STR ویژه باشد برابر است با حاصل ضرب احتمال وجود هر یک از آلل ها به تنهایی. در نتیجه هنگامی که چندین آلل STR مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار گیرند، توانایی بسیار زیادی در شناسایی و تمایز افراد از یکدیگر به دست می‌دهد(به فصل ۸، مبحث قانون حاصل ضرب مراجعه کنید)

وراثت کروموزم Y: توارث پدری

همانطور که قبلاً گفته شد کروموزم‌های جنسی به شکل متفاوتی در افراد مذکر و مؤنث وجود دارند. افراد مذکر دارای یک کروموزوم X و یک کروموزم Y و افراد مؤنث دارای دو کروموزم X هستند. کروموزم‌های X و Y هم از جهت ساختمان فیزیکی و هم از جهت بسیاری از ژن‌هایی که روی آنها هستند با هم فرق می‌کنند.

ژن وابسته به جنس[1] ژنی است که روی کروموزومX یاY باشد. بر خلاف کروموزوم‌های غیرجنسی همتا که ژن‌های مربوط به صفات یکسانی را در خود دارند تنها بخش کوچکی از کروموزوم‌های جنسیX وY حاوی ژن‌های یکسان هستند. اگر یک ژن وابسته به جنس فقط روی کروموزوم X باشد افراد مؤنث که دارای دو کروموزوم X هستند دو نسخه از آن ژن را دارند اما افراد مذکر که تنها یک X دارند فقط یک نسخه از آن ژن را دارند. ژن‌هایی که وابسته به کروموزم Y هستند فقط یک کپی از آن در افراد مذکر هست اما افراد مؤنث هیچ نسخه‌ای از آن ندارند.

امروزه از ژن‌های وابسته به کروموزوم Y در ژنتیک قانونی استفاده می‌شود. از آنجائی که کروزموم Y تنها از پدر به سر منتقل می‌شود، بررسی STR یا سایر نشان‌گرهای ژنتیکی روی کروموزوم Y برای تعیین خویشاوندی بین افراد مذکر یک خانواده مفید است. و چون افراد مؤنث فاقد کروموزم Y و در نتیجه جایگاه‌های ژنی روی آن هستند، در آنها قابل استفاده نیست. بنابراین استفاده از بررسی و تحلیل STRهای کروموزم Y در مواردی از تجاوز جنسی که DNA فرد مجرم با DNA زن مورد تعرض، مخلوط شده باشد می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا در این موارد در آزمایش STRهای استاندارد، DNA مربوط به مرد ممکن است پوشیده بماند.

همان‌طور که قبلاً گفته شد نشان‌گرهای انتخاب شده برای تعیین چهره و الگوی STRهای مورد استفاده در ژنتیک قانونی دیپلوئید هستند و به طور غیروابسته به یکدیگر از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شوند. بدین جهت وقتی که بیش از یک STR مورد بررسی قرار گیرند طبق قانون احتمالات، یک فرد می‌تواند ترکیبات متنوعی از STRها را از والدینش به ارث برده باشد. ژن‌های مورد استفاده در بررسی STRهای کروموزوم Y به صورت خوشه‌ای روی این کروموزوم قرار گرفته‌اند و در کروموزوم مادری یعنی کروموزوم X هیچ مکمل و معادلی برای آن‌ها نیست. بنابراین این خوشه‌های ژنی هاپلوئید[2]یا فرد هستند و فقط از پدر به پسر، ارث می‌رسد. این بدین معنی است که این STRها طبق قانون کلی توارث به ارث نمی‌رسند وبدین جهت قدرت STR های استاندارد را در تعیین و شناسایی افراد ندارد.

DNAهای میتوکندریایی (mtDNA): وراثت مادری

همانطور که در فصل ۲ گفته شد همه DNA یک سلول در هستة آن قرار ندارد. میتوکندری‌ها که اندامک‌های داخل سیتوپلاسمی هستند در تولید انرژی سلولی دخالت دارند. اگرچه میتوکندری‌ها حاوی ژنوم مخصوص خودشان هستند اما ژن‌های میتوکندریایی به طریق متفاوت از ژن‌های هسته‌ای به ارث می‌رسند زیرا میتوکندری‌های موجود در تخم لقاح یافته تنها حاوی میتوکندری‌های ااسیت مادر است. (اسپرم فقط DNA هسته‌ای را به ااسیت‌ وارد می‌کند.) بنابراین تمام فرزندان چه سر و چه دختر دارای DNA میتوکندریایی مشابه با مادرشان هستند. بنابراین mtDNA بدون تغییر و فقط از طریق مادران از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. در تکثیر میتوکندری‌ها و mtDNA میوز نقشی ندارد بنابراین جدا شدن آلل‌ها در mtDNA رخ نمی‌دهد. از آنجائیکه وقوع نوترکیبی در هنگام همانندی سازی در mtDNA هیچ یا بسیار کم است همه ژن‌ها به صورت واحد و بسته منفرد به توارث می‌رسند. و چون تنها DNA مادری در میتوکندری‌ها وجود دارد پس ژن‌های روی mtDNA به صورت هاپلوئید (تک) هستند. به علاوه mtDNAحاوی هیچ گونه STR نیست و فقط برای تعیین ردیف‌های نوکلئوتیدی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. (ژنوم میتوکندریایی در فصل ۲ و ۶ بحث شده است).

همانند بررسی Y-STR با بررسی mtDNA نیز به اندازه STRهای معمولی (روی کروموزوم‌های اتوزوم)، در شناسایی افراد قطعی و تعیین کننده نیست. از mtDNA هنگامی استفاده می‌شود که استفاده از سایر روش‌های بررسی ممکن نباشد.

نمونه‌های بیولوژیک قدیمی که حاوی مواد سلولی (دارای هسته) نباشد (مانند مو ـ استخوان ـ دندان) را نمی‌توان از نظر STRها مورد بررسی قرار داد. اما می‌توان از نظر mtDNA تجزیه و تحلیل شوند. بنابراین بررسی mtDNA برای تحقیقات در پرونده‌های قدیمی‌تر راز آنها سال‌ها ناگشوده مانده است بسیار ارزشمند است. همچنین بررسی mtDNA می‌تواند در تحقیقات مربوط به افراد مفقودالاثر به کار رود. به هنگامی که بقایای جسد مجهول‌الهویه‌ای یافت می‌شود می‌توان الگوی mtDNA این جسد را با mtDNA خویشاوندان مادری فرد مفقودالاثر مقایسه کرد و به متعلق بودن یا نبودن جسد به فرد مورد نظر پی برد. 



[1] . Sexlinked gene.

[2] . Haploid.

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/٢۱

پروژه رفع اتهام

DNA ابزاری است که نه فقط برای محکوم کردن مجرم به کمک گرفته می‌شود، بلکه برای رفع اتهام از افراد بی‌گناه نیز بکار می‌رود. پروژه رفع اتهام در سال 1992 میلادی با هدف استفاده از آزمایشات DNA برای رفع اتهام و اتبات بی‌گناهی متهمانی که به غلط (و به علت نبودن این آزمایشات در گذشته) محکوم شده بودند تأسیس گشت. تنها از اکتبر سال 2006 میلادی تا زمان انتشار این کتاب 183 نفر در آمریکا به این طریق رفع اتهام شده و از زندان آزاد شدند. بسیاری از آن ها مدت‌های طولانی را بی‌جهت در زندان گذرانده بودند. مثلاً شخصی به نام اُرلاندو باسکوئیت به خاطر اشتباه یک شاهد عینی ۲۳ سال را پشت میله‌های زندان گذرانده بود. سرانجام او در سال 2006 از اتهام سرقت و تجاور تبرئه شد. حتی بعضی از این افراد بی‌گناه، اعدام شده بودند. یک مورد قابل اشاره شخصی به نام لاری پیترسون بود. در هنگام محاکمه شاهد اصلی و دو مرد دیگر در شهادتشان ادعا کرده بودند که پیترسون نزد آنان اعتراف کرده است که او قربانی را مورد تجاوز قرار داده و کشته است. یک متخصص هم با استفاده از میکروسکوپ توانسته بود شش موی ناحیه تناسلی و یک موی سر یافته شده در بدن مقتول و صحنه جنایت را به پیترسون نسبت دهد. به علاوه ۴ نفر هم شهادت داده بودند که در فردای روز حادثه خراش‌های تازه ناشی از چنگ زدگی را روی بازوی متهم دیده‌اند. اما سرانجام آزمایشات DNA نشان داد که اسپرم‌های موجود بر روی بدن مقتول و خون باقی مانده در زیر ناخن‌های او مربوط به پیترسون نیستند. همچنین موهای یافت شده نیز مربوط به خود مقتول بودند. شاهد هم بعداً تأیید کرد که او در رابطه با اعتراف پیترسون دروغ گفته بود.

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/۱٦

فیلم مستند زندگی به سبک آخرالزمان با کالبدشکافی عوامل موثری مانند سبک زندگی امریکایی دلایل عدم این عدم کارایی را بررسی می کند.

فیلم مستند زندگی به سبک آخرالزمان در ده قسمت با عناوین فلسفه سبک زندگی، عوامل ناکارآمدی حکومت دینی در الگو سازی سبک زندگیدینی، هالیوود و نقش آن در گسترش سبک زندگی آمریکایی و مقابله با مفاهیم دینی، مؤلفه های سبک زندگی آمریکایی و نقش آن در تهاجم فرهنگی، مصرف گرایی، مد گرایی و به نحوه تأثیرگذاری و ترویج مد بر سبک زندگی، زنای ذهنی؛ فروپاشی خانواده و نقش رسانه در طلاق عاطفی خانواده، نقش رسانه ها از جمله اینترنت در سبک زندگی و تأثیر گذاری شبکه های اجتماعی، جایگاه غذا در سبک زندگی، بحران رشد جمعیت در لابراتور ویژه جنگ نرم دانشجویی (لوجند فیلم) به کارگردانی علی رضایی ساخته شده است. این مستند را میتوانید از اینجادانلود کنید:

http://loogend.blogfa.com/post-122.aspx یا

http://tavvabin313.blogfa.com/post-970.aspx

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/۱٢

هاشمی رفسنجانی :  نفاق در ایران دو جریان اصلی وجود دارد که در ماهیت خودش متضادند اما در عمل علیه حرکت اسلامی متحد شده اند یک جریان به اصطلاح چپ گرای مسلمان نما و متظاهر به اسلام به نام مجاهدین خلق و فرقان و گروه هایی از این قبیل هست که مدعی اسلام هستند ولی با خدا و ایمان موافق نبوده و محتوای کفر دارند.

هاشمی لیبرال ها را نیز منافق نامید و گفت : این نفاق است که لیبرال ها می گویند ما مسلمانیم اما تفاوت این است که اسلام آن ها هم از نظر فکری و عملی فاصله دارد . این دو جریان نفاق کاملا متضادند یکی در اقتصادش مارکسیسم است و یکی سرمایه داری که در دنیا کاملا مقابل هم هستند ولی در ایران موقتا با هم متحدند.

خطبه نماز جمعه ۳۳ سال پیش در 12 تیر 1360

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930411001436#sthash.mHqW2NdE.dpuf

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/۱۱

کیهان نوشت: ......
اخیرا پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالبی را به نقل از ایشان در دیدار با تعدادی از دانشجویان منتشر نموده که در صورت صحت انتساب آن سخنان به ایشان، آن هم در حضور جمعی دانشجو و نسل نو، جای تعجب و تأمل جدی دارد. از ایشان نقل شده که گفته: «جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند... این گروه فرصت‌طلب که در مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می‌کنند... کسانی که حسرت قدرت دارند، کسانی که دل از قدرت نمی‌کنند... اینها تصورات دیگری هم می‌توانند بکنند. ...فرصت‌طلب‌ها و آنهایی که جدیدالاسلام هستند، زیاده‌خواهی می‌کنند و آن انقلابیون اصلی را... اکثرا از میدان بیرون کرده‌اند.»

اینکه منظور از «جدید‌الاسلام» کیست را باید از گوینده پرسید اما در این‌باره اشاره به نکاتی، ضروری به نظر می‌رسد:

۱- جدیدالاسلام در لغت به کسی گفته می‌شود که به تازگی اسلام آورده باشد و تا قبل از آن کافر به آئین اسلام بوده باشد. در اصطلاح هم ممکن است به کنایه و نیش به کسی گفته شود که تا دیروز به رغم مسلمانی، تقید و پایبندی عملی به اسلام نداشته و امروز از مسلمانان پایبند قدیم، پایبندتر شده باشد.

۲- اگر کسی به اسلام و به انقلاب معتقد شود و به قول شما جدیدالاسلام باشد، بارها بهتر از آن است که یک مسلمان و یک انقلابی، از گذشته خود پشیمان شود و روی به نفاق بیاورد، حرفی را بزند که دل دشمنان یک ملت را شاد کند و پای در راهی بگذارد که خلاف آرمان‌های امام و شهدای انقلاب باشد. اینکه نظام و انقلاب بتواند با قدرت اقناعی خود، هر روز عده جدیدی را به صف حامیان و معتقدین به خودش بیفزاید، نه‌تنها مستحق نیش و کنایه نیست بلکه سزاوار شکرگزاری و سپاس از خداوند است.

۳-تاریخ گواهی می‌دهد که در بین یاران و فدائیان حضرت سیدالشهدا(ع)، عده‌ای جدیدالاسلام هم حضور داشتند، درست در همان زمانی که عده‌ای از سابقون و قدیم‌الاسلام‌ها، در صف مخالفان فرزند پیامبر شمشیر آخته و به قتال با حضرت برخاسته بودند! پس اگر تقوا و پایمردی در راه دین خدا نباشد، قدمت در اسلام تاثیری ندارد، همانگونه که به حال آنان نداشت.

۴- در سال ۸۸، عده‌ای پس از ماه‌ها آتش‌افروزی و هرج‌ومرج، کار را از حد گذراندند و در روز عاشورا، به ساحت مقدس حضرت سید‌الشهدا(ع) جسارت کردند و حرمت عزای او را شکستند، هلهله و پایکوبی کردند و رقصیدند! مردم و جوانان عاشق حضرت، یعنی جدیدالاسلام‌ها بر دهان منافقین کوبیدند و آنها را بر سر جای خود نشاندند. در مقابل عده‌ای دیگر، آن ارا‌ذل و اوباش و توهین‌کنندگان به حضرت سیدالشهداء(ع) را «مردم خداجو» نامیدند و از اعمال ننگین آنها دفاع کردند. عده ‌دیگری هم با اعمال و رفتارشان، تمام‌قد پای آنها ایستادند و از رفتار شرم‌آور و شوم آنها حمایت کردند و تا همین امروز هم حتی برای یک بار آن رفتار پلید را محکوم نکرده‌اند! و البته عده بیشتری از این قدیم‌الاسلام‌ها سکوت کردند و در مقابل توهین به قبله عشق مردم، صدایشان در نیامد! آنها اغلب قدیم‌الاسلام بودند و اکنون باید پرسید، این قدمت در اسلام و مبارزه اگر به درد دفاع از سید‌الشهدا(ع) نخورد، به چه دردی می‌خورد و چه ارزشی دارد؟! اگر در روز حادثه و روزی که اصل نظام مورد تهدید و خطر است قدمت در مبارزه به کار نیاید، این سابقه چه کارایی دارد؟ اینجاست که مانند ده‌ها و صدها نمونه تاریخی دیگر به این نتیجه می‌رسیم که قدمت در اسلام فی‌نفسه ارزش نیست مگر آنکه به گوهر دیگری آراسته باشد.

۵- برخلاف این سخنان و مطالبی از این دست که بیشتر از آن بوی قبیله‌گرایی به مشام می‌رسد تا انگیزه‌ای دیگر، اسلام ملاک را نه «قدمت» که «تقوا» عنوان کرده است و هم از این رو بود که پیامبر(ص) در بستر احتضار، فرماندهی سپاه مسلمین را به جوان ۱۹ ساله‌ای سپردند و همه متقدمین را به فرمانبری از این جوان جدیدالاسلام امر کردند و تخلف‌کنندگان از آن را مورد لعن قرار دادند. امام راحل نیز درباره معیار و ملاک گزینش و انتخاب پس از تجلیل از نقش رزمندگان در جبهه‌ها و ملت شهیدپرور به زیبایی فرمودند: «ملاک ارزش و برتری در نزد آنان (ملت ایران) تقوا و بیعت در جهاد گردیده است و از تفرعن‌ها و خودنمایی‌های جاهلیت قدیم و جدید متنفرند... به همه مسئولان کشور تذکر می‌دهم که در تقدم ملاک‌ها، هیچ ارزش و ملاکی مهمتر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزشی و الهی باید... جایگزین همه سنت‌ها و امتیازات غلط مادی و نفسانی بشود.»

۶- اما افزون بر موارد فوق، نکته ارزشمندی هم در سخنان جناب هاشمی دیده می‌شود که نباید آن را ندیده گرفت. مذموم بودن اینکه عده‌ای قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث تلقی کنند، نکته‌ای است که در سخنان ایشان به درستی به آن اشاره شده است. اما خوب بود به سیره عملی پیامبر اسلام(ص) هم توجه می‌شد، آنجا که حضرت از دادن یک تذکر ساده به کودکی مبنی بر نخوردن خرما، بدلیل آنکه خودشان خرما خورده بودند، پرهیز کردند. به هر حال مردم وقتی این سخنان را از کسی می‌شنوند که ۸سال رئیس مجلس بوده، ۸سال رئیس‌جمهور، بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری شده و نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، بار دیگر کاندیدای ریاست جمهوری شده ولی صلاحیت‌های نخستین را احراز نکرده و... به طور طبیعی چه فکری می‌کنند؟! شاید به غلط این شائبه در برخی اذهان نقش ببندد که اگر قدرت و مسئولیت، به اندازه طول عمر یک انقلاب در اختیار برخی باشد، نه جنبه موروثی پیدا می‌کند، نه ابدی است و نه مادرزادی! اما اگر همان قدرت و مسئولیت در اختیار دیگری قرار بگیرد...!

۷- و نکته آخر اینکه اگر کسی به هر دلیلی در افکار و اندیشه‌هایش تحولی حاصل شده و از گذشته خود عدول کرده باشد، چرا باید انتظار داشته باشد که ملت هم در این پشیمانی مشارکت و متابعت نماید!؟ سال‌ها قبل در خطبه‌های نمازجمعه ایشان، شاهد تندترین موضع‌گیری‌ها درباره بدحجابی و برخی موضوعات دیگر بودیم و الفاظ به کار رفته درباره این افراد در نوع خود بی‌نظیر بود. اینکه آن نگاه انقلابی چگونه به رویکردهای کنونی بدل شده، در اینجا مهم نیست. اما اینکه این انتظار وجود داشته باشد که مردم و نظام هم با این پشیمانی‌ها همراهی کنند، جای تعجب است.

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/۸

همچنانکه در فصل پیش گفته شد DNAی هر شخص می‌تواند اثر انگشت ژنتیکی آن فرد باشد. DNA در تمام سلول‌های هر فرد (به جز گلبول‌های قرمز) وجود دارد. نه تنها در هسته سلول‌ها بلکه در اندامک‌های خاصی در سیتوپلاسم سلول که مسئول تولید انرژی سلول هستند و میتوکندری[1] نام دارند DNA یافت می‌شود. نکته مهم این جاست که به جز در موارد نادری که جهش رخ می‌دهد، DNA  تمام سلول‌های بدن یک فرد یکسان هستند؛ در نتیجه می‌توان از هر سلول و بافتی مثل خون، استخوان، پوست و... DNA لازم را برای تعیین هویت یک فرد بدست آورد. همچنین مایعات بدن مثل عرق، ادرار و بزاق و ...  نیز حاوی سلول هستند که اغلب به عنوان یک مدرک قضایی جمع‌آوری می‌شوند. سلول‌های موجود در بزاق، از سلول‌های پوششی داخلی لب و چانه هستند و در مورد عرق سلول‌های اطرافی غدد عرق و منافذ خروجی آن وجود دارند. علاوه بر این مایعات، مایع منی در مردان و شیر در زنان نیز جزو مایعات حاوی سلول هستند و می‌توانند به عنوان مدرک ژنتیکی استفاده شوند.

DNA را می‌توان از محل‌های مختلفی از صحنه جرم بدست آورد؛ مثلاً ممکن است که بتوان نمونه بزاق فرد قاتل را ار روی یک غذای گاز زده یا لیسیده شده، پارچه روی بالش، ماسکی که قاتل به چهره زده، دستمال کاغذی، ته سیگار، خلال دندان و نخ دندان،‌بعد بطری یا لیوان و مانند آن بدست آورد.

همچنین نمونه‌هایی ار سلول قاتل را ممکن است بتوان از زیر ناخن مقتول که در حین درگیری قاتل را چنگ زده باشد، از سطح داخلی و خارجی یک کاندوم استفاده شده، نوار چسب، سوآب‌های واژنی، مقعدی یا دهانی بدست آورد.

اگرچه هم DNA هسته‌ای و هم DNA میتوکندریایی هر دو از دو زنجیره پلی‌نوکلئوتیدی مکمل تشکیل شده‌اند اما تعداد آنها، اندازه آنها و ساختار هندسی آن دو کاملاً با هم متقاوت است. همچنان که گفته شد یک سلول معمولی ۴۶ عدد یا به عبارت صحیح‌تر ۲۳ جفت کروموزوم دارد. که از هر جفت کروموزوم یکی از پدر و یکی از مادر گرفته شده است. در یک سری ۲۳ تایی کروموزوم، 1/3 میلیارد جفت نوکلئوتید مکمل وجود دارد. در صورتی که این مجموعه کروموزومی حاوی کروموزوم X باشد این تعداد بطور جزئی بیش از مجموعه‌ای است که حاوی کروموزوم Y باشد. در مقابل تعداد میتوکندری‌های یک سلول به نوع سلول و مرحله رشد آن سلول بستگی دارد که بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد متغیر است. تعداد نوکلئوتیدها در یک DNA‌ی میتوکندریایی 16569 جفت است. از هنگامی که یک سلول جدید از تقسیم شدن سلول قبلی بوجود می‌آید تا زمانی که این سلول نیز به دو سلول دیگر تقسیم شود چرخه سلولی[1] نامیده می‌شود. در بیشتر طول این چرخه هر کروموزوم تنها از یک مولکول بسیار طویل DNA (به صورت مارپیچ دو رشته‌ای) تشکیل شده است. هر میتوکندری حاوی ۲ یا ۳ مولکول DNA است به علاوه مولکول‌های DNA ی میتوکندری‌ها به صورت حلقوی هستند یعنی دو انتهایشان به هم متصل شده است. براساس توافق عمومی، کروموزوم حلقوی به صورت یک صفحه ساعت در نظر گرفته می‌شود که نوکلئوتید اول در محل ساعت ۱۲ و نوکلئوتیدهای بعدی به ترتیب در جهت حرکت عقربه‌های ساعت قرار می‌گیرند.

کروموزوم‌های هسته‌ای و میتوکندریایی شامل ۲ دسته نوکلئوتید هستند: ۱ـ نوکلئوتیدهای که ژن‌ها را تشکیل می‌دهند و کدها یا دستورالعمل‌های ساخت پروتئین‌ها را ارائه می‌کنند و توالی‌های کد کننده[2] نامیده می‌شوند. و ۲ـ توالی‌های نوکلئوتیدی که عملکرد آنها هنوز به میزان زیادی ناشناخته است و به عنوان مناطق کد نکننده[3] نامیده می‌شوند. البته نوکلئوتیدهای موجود در هر دو این مناطق از نظر ساختمانی و خصوصیات پیوند کاملاً مشابه هستند. بنابراین تنها تفاوت آنها این است که آیا مربوط به تظاهر یک صفت (فنوتیپ) خاص در فرد هستند یا نه. در کروموزوم‌های هسته‌ای نواحی یا توالی‌های کد کننده و کدنکننده بطور متناوب در طول یک مولکول DNA دو رشته‌ای (مارپیچ دوتایی) پخش هستند. اما در کروموزم حلقوی میتوکندریایی نواحی کد کننده و کد نکننده کاملاً از هم جدا هستند،‌ به طوری که مجموعه بخش کد نکننده کروموزوم در ناحیه‌ای که به نام ناحیه کنترلی[4] نامیده می‌شود قرار دارد. این بخش حلقه جابجایی[5] یا D-Loop نیز خوانده می‌شود). ناحیه کنترلی حاوی حدود ۱۱۰۰ جفت نوکلئوتید است و به دو بخش مجزا تقسیم شده است: ۱ـ ناحیه بسیار متغیر[6] ۱ یا HV1 و ناحیه بسیار متغیر ۲ یا HV2 (تصویر ۴ـ۲). گوناگونی و تفاوت توالی نوکلئوتیدی ناحیه کنترلی در افراد مختلف مفیدترین راه برای شناسایی یک تبهکار ناشناس، یک جسد تقریباً متلاشی و تجزیه شده، والدین بچه‌های مجهول‌الهویه و یا صاحب اعضاء جدا شده از اجساد در یک بلای جمعی است.

تفاوت آخر اینکه کروموزوم‌های هسته‌ای و کروموزوم‌های میتوکندریایی به طرق متفاوتی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شوند، که این امر در کاربرد آنها در امور قضایی بسیار مؤثر است



[1] . Cell Cycle.

[2] . Coding Sequences.

[3] . Non Coding regions.

[4] . Control region.

[5] . Displacement Loop.

[6] . Hyper uariable.



[1] . Mitochondria.

نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩۳/٤/٢

 هاشمی در خاطرات روز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۷۰ مصادف با تاسوعای حسینی می‌نویسد: «یک نفر چینی پیش‌بینی کرده است که ساعت ۸ امروز زلزله‌ای به قدرت ۸/۶ ریشتر در تهران روی خواهد داد. آمدن ما به لتیان هم بی‌ارتباط با این نیست. گرچه خودم اصلا قبول ندارم فقط به خاطر بچه‌ها آمدم. با هلیکوپتر به سد لتیان آمدیم. هوای خوبی دارد. عصر همراه بچه‌ها خواستم اسکی روی آب یاد بگیرم. کمی دنبال قایق کشیده شدم، بدنم آمادگی برای چنین ورزشی ندارد. گرچه آسان است».


نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :