کشکول من
نویسنده: خسرو حسینی پژوه - ۱۳٩٤/۱٢/۱٢

یکی از  مسایلی که اصلاح طلبان   ادعایی   از ابتدای روی کار آمدنشان مطرح کردن بحث جدایی دین از سیاست  است که بارها توسط رهبران شون  تاکید شده. اما در عمل  خودشان پایبند آن نیستند بلکه بسیار اصرار دارند به رعایت آن و اصلا تمام کارهاشون بر گرفته از دینشون هست. تعجب نکنید.  بله فقط  موضوع اینجاست که دین آنها لیبراسیم است .  باز هم تعجب نکنید بارها رهبرانش به  پیروی از این دین  اعتراف کرده اند .  البته مکتب لیبراسیم  را  آزادی خواهی و حریت  به این مفهوم که  ما میفهمیم ترجمه نکنید مفهموم لیرالیسم در این مکتب به معنی آزادی از قید وبندهای مذهبی و اخالاقی است. درلیبرالیسم اصولا دین امری شخصی است و باورهای دینی احساس درونی و غایب از حواس انسان نیست، بلکه تجربه دینی مانند تجربه های حسی از احساس زنده و غیر غایب حکایت دارد.  همچنین هیچ قانون کلی اخلاقی نیز وجود ندارد، لذا معیار تشخیص دهنده خوب و بد، خود انسان است. بنابراین، امیال ظاهری افراد همان امیال اقعی آنها است و باید مورد احترام قرار گیرد؛ یعنی لیبرالیسم اخلاقی، اعتقاد به یک آیین تساهل گرا، انعطاف پذیر و اباحی مسلک در آموزه های اخلاقی است. به این جملات دقت کنید:

محمد خاتمی : شما برای‌ این‌که‌ بتوانید پیشرفت‌ بکنید، راهی‌ جز راه‌ غرب‌ ندارید و راه‌ غرب‌ یعنی‌ پذیرش‌ خرد غربی . .( آریا 28/6/78)

حمد خاتمی:اگر دین در برابر آزادی قرار گیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی. ( دانشگاه  تهران 2/3/87)

محمد کاظم محمدی اصفهانی:  مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسؤول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می­توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید.( روزنامه ایران، 24/4/79)

محمد خاتمی"در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافتهای بشری سازگار نیست چرا که احکام آن متناسب با زندگی قبیله ای است. زندگی مورد نظر اسلام زندگی قبیله ای است پس  قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست." (ماهنامه کیان بهمن ۷۷

علیرضا علوی تبار، یالثارات، ۴/۳/۷۹:   جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می­خواهد مدرن و صنعتی شود.

اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می­توانیم به این وضعیت چیره شویم.

رجبعلی مزروعی، حریم، ۲۳/۱۱/۷۸:  حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته  همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.

هاشم آغاجری ، بن‌بار گزارشگر روزنامه واشنگتن پست ۱۴/۵/۷۹):  وقت آن رسیده نهاد مذهبی از نهاد حکومتی جدا شود. گزارشگر آمریکایی سخنان ایشان را به عنوان صریح‌ترین لحن در ابراز اینگونه عقاید بر درخواست رفرم می‌داند.

اکبر گنجی در مصاحبه روزنامه تاگس اشپیگل آلمان (کیهان ۲۴/۱/۷۹):  دین یک قسمت از فرهنگ است، حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود.

نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :