قرآنی که الان در دست ماست نازله هفتم قرآن است و این از برکات بعثت است

روز مبعث رسول اکرم شریف ترین روز از ازل تا ابد است. شریف ترین روز عالم تهنیت باد

به همین جهت مناسب دیدم نگاهی بیندازیم به قسمتی از بیانات امام خمینی به مناسبت عید مبعث در1362/02/21

مسأله مبعث و ماهیت آن و برکات آن چیزی نیست که بتوان با زبان های الکن ما از آن ذکری کرد و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی او زیاد است که گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت کرد. مسأله بعثت یک تحول علمی - عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن فلسفه های خشک یونانی را که به دست یونانی ها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، لکن مبدل کرد به یک عرفان عینی و یک شهود واقعی برای ارباب شهود. قرآن در این بعدش برای کسی تاکنون منکشف نشده است مگر ( من خوطب به ) و در بعضی ابعادش حتی برای ( من خوطب به ) منکشف نشده است فقط برای ذات ذوالجلال جلت عظمته معلوم است. اگر کسی سیر کند در فلسفه های قبل از اسلام و فلسفه های بعد از اسلام و خصوصاً قرن های آخر و عرفای قبل از اسلام و آن کسانی که در هندوستان و امثال آن یک همچو مسائلی داشتند، با عرفای بعد از اسلام که به تعلیم اسلام در این امر وارد شده اند، می فهمد که چه تحولی در این بعد حاصل شده است. در صورتی که عرفای بزرگ اسلام هم راجل هستند در کشف حقایق قرآن، لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ بعثت رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. بسیاری شاید گمان کنند که قرآن را می توانند بفهمند، از باب اینکه به نظرشان سهل است. بسیاری از ارباب معرفت و ارباب فلسفه گمان می کنند که قرآن را می توانند بفهمند، برای اینکه آن بعدی که برای آنها جلوه کرده است و آن بعدی که در پس این ابعاد است برای آنها معلوم نشده است. قرآن دارای ابعادی است که تا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبعوث نشده بودند و قرآن متنزل نشده بود از آن مقام غیب، نازل نشده بود از آنجا، و با آن جلوه نزولی اش در قلب رسول خدا جلوه نکرده بود، برای احدی از موجودات ملک و ملکوت ظاهر نبود. بعد از آنکه اتصال پیدا کرد مقام مقدس نبوی ولی اعظم با مبدأ فیض به آن اندازه ای که قابل اتصال بود، قرآن را نازلتاً و منزلتاً کسب کرد، در قلب مبارکش جلوه کرد و با نزول به مراتب هفتگانه به زبان مبارکش جاری شد. قرآنی که الان در دست ماست نازله هفتم قرآن است و این از برکات بعثت است و همین نازله ء هفتم آنچنان تحول در عرفان اسلامی، در عرفان جهانی بوجود آورد که اهل معرفت شمه ای از آن را می دانند و بشر از همه ابعاد او، یعنی جمیع ابعاد او برای بشر باز معلوم نشده است و معلوم نیست معلوم شود. آیاتی در قرآن کریم که باز از برکات بعثت است مشاهده شود که این آیات را در عین حالی که انسان گمان می کند که خوب، ظاهر است، لکن تاکنون کشف نشده است ( هوالاول و الاخر و الظاهرو الباطن و هو معکم الله نور السموات و الارض ) اینها آیاتی است که نه مفسرتواند بفهمد، نه فیلسوف و نه عارف. هر کس ادعا کند که معنی او را فهمیده است، در جهل فرو رفته است. قرآن را ( انما یعرف القرآن من خوطب به ) به وسیله ( من خوطب به ) به یک عده معدودی از اولیاء خدا و ائمه معصومین علیهم السلام تحویل داده شده است و به وسیله آنها یک حدودی که قابل فهم است برای بشر تفسیر شده است، لکن آنکه لطیفه وحی است همان آیه شریف ( الله نور السموات والارض ) وقتی دست مفسر افتاده است ( الله نورالسموات والارض ) معنا کرده است که هیچ مربوط به قرآن نیست. این مفسرین در عین حالی که زحمت های زیاد کشیده اند لکن دست شان از لطایف قرآن کوتاه است، نه از باب آنکه آنها تفسیری کرده اند، از باب اینکه عظمت قرآن بیشتر از این مسایل است.

صحیفه نور جلد17 صفحه250 الی 252

/ 4 نظر / 17 بازدید
مصطفی عزیزپور

سلام وبلاگ قشنگي داري خواستي به من هم سر بزن باهم تبادل لينک کنيم [گل][گل][گل][گل][خداحافظ]

مصطفی عزیزپور

سلام وبلاگ قشنگي داري خواستي به من هم سر بزن باهم تبادل لينک کنيم [گل][گل][گل][گل][خداحافظ]